Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske værktøjer

Vores pædagogiske tilgang

Vi arbejder ud fra det pædagogiske grundlag i Den Styrkede Pædagogiske Læreplan.
Hos os er fællesskab i fokus – og vi ved, at alle børn har brug for at føle sig som en del af noget større.

Derfor arbejder vi målrettet i små grupper, hvor børnene:

  • Får øje på hinanden

  • Lærer hinandens navne

  • Deltager i gruppeaktiviteter, der er tilpasset deres forudsætninger

Specialpædagogiske metoder og kommunikation

Mange af vores børn har brug for alternative måder at udtrykke sig på.
Vi bruger derfor en række specialiserede metoder og kommunikationsformer – altid tilpasset det enkelte barns behov:

  • Tegn-til-Tale – støtter det talte sprog med tegn

  • Waldon-metoden – træner bevægelse og koordination

  • Karlstadmodellen – udvikler kommunikation i små skridt

  • SVS (Specialiseret, Visualiseret, Struktureret pædagogik) – skaber tydelige og forudsigelige rammer

  • PECS (Picture Exchange Communication System) – børnene lærer at kommunikere ved at udveksle billeder eller sætningstrimler med en voksen

Vi tilpasser metoderne individuelt og kombinerer dem, så barnet får bedst mulige støtte i sin kommunikation og udvikling.

En tryg og struktureret hverdag

Hver dag følger en fast og genkendelig struktur.
Vi har ugentlige aktiviteter som fx:

  • Sanselege

  • Forhindringsbaner

  • “Vildskab”

  • Læringsbord

Derudover arbejder de fleste børn dagligt med individuelle opgaver sammen med en voksen. Når barnet mestrer en opgave, kan den bruges i samspil med andre børn – eller blive en del af dagens valgaktiviteter via vælgetavlen.

Løbende faglig refleksion og dokumentation

Vi bruger video i det pædagogiske arbejde – både for at lære barnets signaler at kende og for at styrke vores egen faglighed. Videoen hjælper os med at se, hvordan vi bedst støtter barnet i samspillet.

I løbet af barnets tid i Solstrålen udarbejder vi desuden skriftligt materiale, som dokumenterer barnets udvikling og giver et klart billede af dets behov, kompetencer og progression.

Individuel kommunikationsstøtte

Mange af vores børn bruger ikke det talte sprog. Derfor understøtter vi deres kommunikation med de metoder, der passer bedst til den enkelte.
Vores mål er altid, at barnet bliver hørt og forstået – uanset hvordan det kommunikerer.