Vores pædagogiske tilgang
Vi arbejder ud fra det pædagogiske grundlag i Den Styrkede Pædagogiske Læreplan.
Hos os er fællesskab i fokus – og vi ved, at alle børn har brug for at føle sig som en del af noget større.
Derfor arbejder vi målrettet i små grupper, hvor børnene:
Får øje på hinanden
Lærer hinandens navne
Deltager i gruppeaktiviteter, der er tilpasset deres forudsætninger
Specialpædagogiske metoder og kommunikation
Mange af vores børn har brug for alternative måder at udtrykke sig på.
Vi bruger derfor en række specialiserede metoder og kommunikationsformer – altid tilpasset det enkelte barns behov:
Tegn-til-Tale – støtter det talte sprog med tegn
Waldon-metoden – træner bevægelse og koordination
Karlstadmodellen – udvikler kommunikation i små skridt
SVS (Specialiseret, Visualiseret, Struktureret pædagogik) – skaber tydelige og forudsigelige rammer
PECS (Picture Exchange Communication System) – børnene lærer at kommunikere ved at udveksle billeder eller sætningstrimler med en voksen
Vi tilpasser metoderne individuelt og kombinerer dem, så barnet får bedst mulige støtte i sin kommunikation og udvikling.
En tryg og struktureret hverdag
Hver dag følger en fast og genkendelig struktur.
Vi har ugentlige aktiviteter som fx:
Sanselege
Forhindringsbaner
“Vildskab”
Læringsbord
Derudover arbejder de fleste børn dagligt med individuelle opgaver sammen med en voksen. Når barnet mestrer en opgave, kan den bruges i samspil med andre børn – eller blive en del af dagens valgaktiviteter via vælgetavlen.
Løbende faglig refleksion og dokumentation
Vi bruger video i det pædagogiske arbejde – både for at lære barnets signaler at kende og for at styrke vores egen faglighed. Videoen hjælper os med at se, hvordan vi bedst støtter barnet i samspillet.
I løbet af barnets tid i Solstrålen udarbejder vi desuden skriftligt materiale, som dokumenterer barnets udvikling og giver et klart billede af dets behov, kompetencer og progression.
Individuel kommunikationsstøtte
Mange af vores børn bruger ikke det talte sprog. Derfor understøtter vi deres kommunikation med de metoder, der passer bedst til den enkelte.
Vores mål er altid, at barnet bliver hørt og forstået – uanset hvordan det kommunikerer.