Vi arbejder udfra det pædagogiske grundlag i Den Styrkede Læreplan. Vi er bevidste om at alle børn har brug for at føle sig som en del af et fællesskab og derfor arbejder vi målrettet med børnene i små grupper, så de får øje på hinanden, lærer hinandens navne at kende og indgår i gruppe aktivitet.
Vi bruger bl.a. Tegn Til Tale, Waldon (træne bevægelser/koordination), Karlstad kommunikationsmodel og Specialiseret Struktureret Visualiseret specialpædagogik (SVS) samt PECS, som er en metode til at lære børn at kommunikere ved hjælp af billedudveksling, på den måde at barnet konkret giver et billede eller en sætningstrimmel i hånden på personen der kommunikeres med.
Hver dag har sin faste ugentlige aktivitet f.eks. sanselege, forhindringsbane, vildskab, læringsbord ligesom de fleste af børnene dagligt arbejder med individuelle opgaver sammen med en voksen. Her lærer børnene forskellige færdigheder, som senere kan sættes i spil sammen med et andet ban eller opgaven kan blive en aktivitet på vælgetavlen når barnet mestrer den.
I det daglige anvender vi video, dette redskab til dels at lære barnets signaler at kende, dels selv at blive bedre til vores arbejde. I den tid barnet er i børnehave, vil der blive udarbejdet skriftligt materiale på barnet.
Mange af vores børn bruger ikke det talte sprog til at kommunikere med. derfor understøtter vi det enkelte barn bedst muligt i kommunikationen og bruger forskellige former for kommunikationssystemer.