Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tværfagligt samarbejde

Tværfagligt samarbejde i Solstrålen

I Solstrålen arbejder vi tæt sammen med forskellige faggrupper for at sikre den bedst mulige støtte til det enkelte barn. Vores tværfaglige samarbejde er en vigtig del af hverdagen og tilpasses barnets individuelle behov.

🗣️ Logopæd – støtte til sprog og kommunikation

Vores logopæd (talepædagog) står for undervisning og vejledning inden for sprog og kommunikation. Hendes primære opgave er at støtte og vejlede personalet, men hun arbejder også direkte med børnene – både individuelt og i grupper – afhængigt af barnets behov.

Derudover:

  • Vejleder hun forældre i forhold til sproglig støtte hjemme

  • Er tovholder på netværksmøder med fokus på sprog og kommunikation

🧠 Fysioterapeut og ergoterapeut

Vores fysioterapeut og ergoterapeut er fast tilknyttet Solstrålen og har deres daglige gang i huset. De arbejder både individuelt og i grupper med børnene, ud fra barnets behov.

  • Nogle børn modtager behandling flere gange ugentligt

  • Andre får kortere, målrettede forløb

  • De vejleder personalet og forældre og står for alt vedrørende hjælpemidler

Som forælder er du altid velkommen til at overvære en session eller få øvelser med hjem til videre træning.

🤝 Netværksmøder

Alle børn tilbydes et kommunikations- og sprognetværk med opstart efter opsamlingsmødet (typisk efter tre måneders opstart). Her samles de relevante fagpersoner omkring barnet.

Netværket har fokus på:

  • Barnets sproglige og kommunikative kompetencer

  • Planlægning og koordinering af den fælles indsats

Der afholdes 3–4 møder om året á ca. én times varighed.

👩‍⚕️ Eksterne konsulenter

Ved behov inddrager vi eksterne specialister.
Det kan fx være ved børn med nedsat syn eller døvblindhed. I sådanne tilfælde samarbejder vi med eksperter fra:

  • Refsneskolen (synsvejledning)

  • Døvblindecenteret (kombineret sansehandicap)

Disse konsulenter vejleder både personale og forældre.

📋 Visitation og opfølgning

Alle børn revisiteres to gange årligt – i september og februar.
Efter hver revisitation afholdes et statusmøde, hvor relevante fagpersoner deltager.

Inden mødet udarbejder barnets primærpædagog:

  • En skriftlig status

  • En handleplan for det kommende halve år