Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vision og værdigrundlag

Vision i Solstrålen:  Solstrålens visioner tager afsæt i lovgivning, politikker og mål for området, herunder Dagtilbudsstrategien i Køge kommune og Den styrkede Læreplan. 

Det er Solstrålens vision: 

- at Solstrålens praksis, kultur og værdigrundlag vil bidrage til en optimal alsidig udvikling og læring af det enkelte barn i en inkluderende hver dag.

- at børnene, forældrene og samarbejdspartnere oplever den bevidsthed, hvormed personalet arbejder med relationskompetence i meningsfulde og fællesskabende samspil.

- at personalet er i besiddelse af en fælles faglig bevidsthed om tidlig indsats og det tværfaglige samarbejde.

- at personalet udvikler deres professionelle kompetencer og fremstår som kompetente samarbejdspartnere.

Solstrålens målsætning vil altid være omkring kerneopgaven - børnene - deres trivsel, udvikling, læring samt dannelse og at vi får skabt nogle rammer som tilpasser sig de børn som går i dagtilbuddet. Alt dette med afsæt i dagtilbudsstrategien i Køge kommune og i Den Styrkede Læreplan.

Solstrålens værdigrundlag:

Med afsæt i Det gode børneliv, ser vi det hele barn fremfor diagnosen. Vi vælger bevidst en anerkendende tilgang af børnenes følelser og med fokus på de gode relationer mellem børn og voksne og børn og børn imellem. Derfor er nærvær, relationer og fællesskaber vigtige nøgleord for os. Derudover vil vi have fokus på at leg og udvikling går hånd i hånd.

Mestring og deltagelsesmuligheder: sociale og faglige kompetencer, handler om dannelse til livet her og nu og på længere sigt. Det er gennem aktiv deltagelse i relationer og fællesskaber med andre børn og pædagogisk personale, at barnet trives, leger, dannes og udvikler sig. Vi er overbevidste om, at alle børn har brug for at føle sig som en del af et fællesskab og derfor arbejder vi målrettet med børnene i små grupper, så de får øje på hinanden, lærer hinandens navne at kende og indgår i gruppeaktivitet i det omfang det er muligt for vores børn.

I det daglige pædagogiske arbejde, er visualisering og forudsigelighed vigtige elementer for at skabe en god dag for børnene. Hver dag har sin faste ugentlige aktivitet f.eks. sanseleg, forhindringsbane eller vildskab, ligesom de fleste af børnene dagligt arbejder med individuelle opgaver sammen med en voksen. Her lærer børnene forskellige færdigheder, som senere kan sættes i spil sammen med et andet barn eller opgaven kan blive til en aktivitet på vælgetavlen, når barnet mestrer den.

De 3 pejlemærker fra Køge kommunes dagtilbudsstrategi, som danner grundlaget for vores værdigrundlag:

1. Det relationelle samspils betydning for det gode børneliv.

2. Legens betydning for det gode børneliv

3. fysiske rammer og organisering af lege - og læringsmiljøer