Vision og værdier i Solstrålen
🌞 Vores vision
I Solstrålen ønsker vi at skabe de bedste rammer for det enkelte barns trivsel, udvikling og læring – hver dag.
Vores visioner bygger på serviceloven, Køge Kommunes Dagtilbudsstrategi og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan
Det er vores mål:
At vores praksis, kultur og værdier understøtter børns alsidige udvikling i en tryg og inkluderende hverdag.
At børn, forældre og samarbejdspartnere oplever et personale, der arbejder bevidst og professionelt med relationskompetence.
At vi har en fælles faglig bevidsthed om tidlig indsats og det tværfaglige samarbejde.
At personalet løbende udvikler deres kompetencer og fremstår som tydelige og fagligt velfunderede samarbejdspartnere.
Kernen i alt, hvad vi gør, er børnene. Det er deres trivsel, udvikling, læring og dannelse, vi hver dag arbejder for – i rammer, der tilpasses deres behov og forudsætninger.
💛 Værdigrundlag – det gode børneliv
Vi ser det hele barn – ikke diagnosen.
Hos os mødes børnene med en anerkendende tilgang, hvor følelser og relationer tages alvorligt.
Vi tror på, at nærvær, stærke relationer og trygge fællesskaber er fundamentet for udvikling.
Derfor arbejder vi med:
Tæt voksenkontakt og små grupper
Fokus på det enkelte barns ressourcer
Leg og læring som hinandens forudsætninger
🌱 Mestring og deltagelse
Alle børn har brug for at føle sig som en vigtig del af et fællesskab.
Vi arbejder målrettet i små grupper, hvor børnene kan få øje på hinanden, lære navne og være med i aktiviteter – på deres egne præmisser.
Gennem aktiv deltagelse opnår barnet:
Sociale og faglige kompetencer
Glæde ved leg og læring
Oplevelsen af at kunne mestre og lykkes
🔄 Struktur og forudsigelighed
Vi ved, at genkendelighed skaber tryghed.
Derfor har vi faste, ugentlige aktiviteter – fx sanseleg, forhindringsbaner eller “vildskab”. Mange børn har også individuelle opgaver, som de arbejder med sammen med en voksen.
Når barnet mestrer en opgave, kan den bruges i en fælles aktivitet – fx via vælgetavlen. Det styrker både selvtillid og selvstændighed.
📌 Tre pejlemærker fra Køge Kommune
Vores arbejde er forankret i Køge Kommunes dagtilbudsstrategi, hvor følgende tre pejlemærker er centrale:
Relationer – Det relationelle samspil er afgørende for det gode børneliv
Leg – Leg er fundamentet for børns trivsel, læring og dannelse
Fysiske rammer – Miljø og organisering skal understøtte leg og læring