Spurvene og Uglerne

Forældresamarbejde

Hvert barn hos Spurvene og uglerne har en kontaktperson. Det er med denne, I som forældre kan

aftale pædagogiske og praktiske ting omkring jeres barn ligesom I kan forvente, at

kontaktpersonen er mest opdateret i forhold til viden omkring jeres barn.

Når jeres barn har været i børnehaven i ca. 3 mdr. vil der blive afholdt et opsamlingsmøde,

hvor I deltager sammen med kontaktpædagog og evt. fysioterapeut.

Her vil der blive talt om, hvordan den første tid er gået og I vil få tilbudt sprog- og kommunikationsnetværk.

Børnene hos Spurvene og uglerne visiteres hvert år omkring septmeber og i marts.

Efter visitationen afholdes et statusmøde, hvor I som forældre deltager sammen med relevante fagpersoner fra børnehaven og PPR samt evt. socialrådgiver.

Kontaktpædagogen og fysioterapeuten har udarbejdet en skriftlig status og en handleplan for det næste halve år.

Den daglige information om, hvad jeres barn har lavet i børnehaven, foregår via vores

intranet Aula. Derudover kan det aftales at barnet også har forskellige skemaer, som

følger barnet mellem hjem og børnehave. Heri kan vi notere hvordan barnet har sovet,

særlige oplysninger vedr. mad eller lign. Som forældre må I meget gerne skrive på

Aula hver dag, så vi har mulighed for at tale med barnet om, hvad det f.eks. har lavet,

spist, set, haft besøg af osv. hjemme. I skal også skrive, hvis I har aflyst hjemkørslen og

selv henter jeres barn.

I skal selv medbringe mad og bleer til jeres barn.

Forældrekontaktudvalget består af 3 - 4 forældre, ledelses- og medarbejderrepræsentant

og mødes ca. fire gange om året. Kontaktudvalget fungerer som bindeled mellem

børnehaven og områdets forældrebestyrelse, derudover informeres der på møderne om

hvad, der sker i børnehaven. Der er valg til forældrekontaktudvalget på forældremødet om

foråret.

Tværfagligt Samarbejde

I det tværfaglige samarbejde inddrages fysioterapeut og talepædagog fra PPR. Fysioterapeuten har sin daglige gang i huset og har børnene til fysioterapi to gange om ugen, ligesom hun vejleder personale og forældre. Talepædagogen har primært en konsultativ funktion, ligesom hun er tovholder på sprog- og kommunikationsnetværksmøder, hvor forældre, kontaktpædagog, fysioterapeut og evt. andre fra familiens netværk aftaler indsatser i forhold til udvikling af barnets sprog og/eller kommunikation.

Derudover kan vi inddrage ergoterapeut og psykolog, ligesom småbørnskonsulenten er bindeled mellem hjem og børnehave. I forbindelse med barnets overgang til skole udarbejder PPR en Pædagogisk Psykologisk Vurdering, som gennemgås med jer som forældre og danner baggrund for visitationen til et skoletilbud.

Når vi har børn med nedsat syn eller børn, som er døvblindfødte, samarbejder vi med konsulenter fra Synscenter Refsnæs og Døvblindecentret. Derudover har nogle kommuner en småbørnskonsulent, som udover at komme i hjemmet også kommer i specialgruppen.

I specialgruppen er den daglige åbningstid kl. 7.30-16.30

Vi har lukket Grundlovsdag og juleaften.

Vi har således ikke samme antal lukkedage som almendelen. Vi vil dog altid i god tid spørge jer, om jeres barn holder fri f.eks. omkring højtiderne, sådan at vi bruger vores ressourcer bedst muligt.

Ligeledes vil I i løbet af foråret blive bedt om at oplyse os om, hvornår jeres barn holder sommerferie. Alle børn har brug for ferie og vi opfordrer derfor til at jeres barn holder mindst én uges sommerferie.

Kørsel

Når dit barn visiteres til specialgruppen, er der mulighed for at barnet kan transporteres med bus eller taxa. Barnet placeres på den rute, som passer bedst i forhold afstand mellem hjem og institution og I vil få oplyst, hvornår jeres barn bliver hentet om morgenen og hvornår det kommer hjem om eftermiddagen.

Ved sygdom eller andet fravær skal I selv give busselskabet besked.