Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdiggrundlag

I børnehuset Solstrålen, i almendelen, har vi fokus på alle børn. Vi tilrettelægger vores hus og vores pædagogik på en sådan måde, at den tilgodeser vores børn efter individuelle behov og i forhold til de sociale fællesskaber.

Læring sker hele dagen, i alle situationer. Dette betyder for Solstrålens arbejde med læring, at vi skal skabe trygge rammer for alle børn, så de kan udforske, afprøve og fejle for at skabe udvikling og læring. Det skal ske i rutiner, børneinitieret leg og voksenplanlagte aktiviteter.

  • Børn lærer ved efterligning af andre børn og voksne, vi lægger derfor stor vægt på gensidig respekt mellem børn og voksne og at de store børn er rollemodeller over for de mindre børn.
  • Børn udvikler personlige og sociale kompetencer i samvær med andre.

Vi arbejder derfor målrettet mod, at børn føler sig værdifulde og alle har noget at byde ind med til det store fællesskab, eller til de andre små fællesskaber, der er i børnehuset. Børn skal vise og bruge sine følelser i samvær med andre børn og voksne, indenfor de almindelige sociale rammer.

De vil møde voksne, der er efterlignelsesværdige og som viser klare holdninger til, hvad der er rigtigt og forkert ud fra helt almindelige regler og normer i forhold til børnehusets kultur og værdier.

Vi arbejder med børnenes medbestemmelse:

  • Vi inddrager børnene i daglige opgaver såsom oprydning omkring spisning og andre opgaver f. eks at fylde en sandkasse med nyt sand.
  • og de er de bedste eksperter når vi skal købe nyt legetøj.

Vores samlinger i hele huset er bygget op omkring børnenes medbestemmelse. De vælger emner, sange og andre aktiviteter. Et af emnerne kunne f. eks være drillerier, som kan blive taget op gennem samtaler med de involverede børn eller i stuegruppen.